Hoppa till innehåll

Arbetsförmedlare med turbo – finns de?

20/01/2011

Arbetsförmedlare med turbo.

Det har skrivits en del om Arbetsförmedlingen och deras personal ett tag nu. Men då jag anser ämnet både viktigt och intressant så tänkte jag fortsätta på den inslagna linjen. Med varm hand överlåtes åt andra att diskutera bantning, kändisskvaller, botox och kakrecept. Jag håller mig till arbetsfrågor, lite litteratur och ibland en dos av nostalgi när verkligheten blir för tråkig och påträngande.

Som nämnts tidigare så finns det ett otal olika arbetsförmedlare som arbetar på olika sätt och med varierande framgång. Min åsikt om detta är ingen hemlighet. Men i ärlighetens namn bör också de professionella och duktiga arbetsförmedlarna få utrymme och erkännande.

För naturligtvis finns det förmedlare som gör ett bra arbete. Det är bara det att de inte nämns så ofta. Talesättet att hälsan tiger still stämmer bra i detta fallet. Men nu har jag haft förmånen att få träffa en sådan professionell arbetsförmedlare och har förstått att än finns det hopp.

Förberedelser är halva segern – trodde vi

En bekant till mig hade ett möte med sin arbetsförmedlare och jag följde med som ett tänkt stabilt och moraliskt stöd. En fas 3-aktivitet var farligt nära nu och det gällde att rusta sig både med godtagbara argument emot detta och med kunskaper om både skyldigheter och rättigheter. Anfall är bästa försvar intalade vi oss.

Nu visade det sig att all denna upprustning var ogjort arbete. Kvinnan som arbetade som arbetsförmedlare levde i verkligheten och hennes råd och planer på insatser för min bekant var starkt förankrade i densamma.

Detta var ingen duvunge vi mötte precis! Att komma med orealistiska tankar och förslag om diverse ”sysselsättningar” blev liksom aldrig aktuellt. Denna kvinna hade i sitt tidigare yrkesliv arbetat både som högre chef och som anställd konsult inom stora organisationer och företag. Hennes erfarenhet och kunnande från arbetslivet var både brett och initierat.

Hon började mötet med att kortfattat presentera sig själv, sin bakgrund, sin utbildning och vad hon kunde hjälpa till med. Det hör verkligen inte till vanligheterna, eller hur?

Raka rör är bra för alla inblandade

Utan att måla världen rosa gav hon handfasta råd om allt från de så berömda CV-övningarna till lämpliga utbildningar och klädsel vid en anställningsintervju. Snabbt och effektivt undanröjde hon också alla planer på fas 3-praktik och flummiga sensitivitetskurser och koncentrerade sig på att kolla upp arbete och lämpliga utbildningar.

Hennes bestämda åsikter om fas 3 lämpar sig inte att nämna här. Ni kan nog själva förstå vad hon ansåg om detta spektakel.

Hon hade också ryggrad nog för att säga nej till föreningar och företag som ville ha ”hennes” arbetssökande som praktikanter inom olika områden. De som ville ha intelligent, utbildat och kvalificerat  folk till gratisarbete fick söka på annat håll.

Fler borde ta efter

Kanske begick hon ett eller annat mindre tjänstefel i sin roll som effektiv och framåt arbetsförmedlare i detta fall. Vissa beslut gick väldigt fort att genomföra på stående fot. Men vad gör det när resultatet blir mer än godkänt. När en driftig arbetsförmedlare får ”tummen ur” och får saker och ting gjorda är det bara att lyfta på hatten.

Fler borde ta efter detta sätt att arbeta. Ingen arbetslös tycker illa om en framåt arbetsförmedlare som behandlar dem med respekt och som vuxna intelligenta människor. Tvärtom, det sporrar kanske till att lägga in en högre växel i jakten på försörjning.

Jag tyckte det var riktigt upplyftande att få träffa denna kvinna. Det tyckte min bekant också även om han nu måste leverera ett och annat. Men det kan han gott ha så han inte slappar till sig för mycket. Han tål det, precis som de flesta av oss gör.

Detta var nästan skoj tycker
Garm

From → Politik

En kommentar
  1. KalleB permalänk

    Det låter gott.

    Min första förmedlare när jag sparkats som 50% sjuker (Och därmed oduglig) sa : Tro inte du får ngt jobb via AF,kontakta dina egna kontakter.
    Visst,sa jag,redan kollat läget.

    Sedan har jag fasats ut. Fas1 + Fas2 är en otrolig bluff. Fas3 är förnedrande men lönande (som fas 1-2) för vissa mindre nogräknade personer.

    Den första handledaren pensionerades och gick direkt till ett fas1-3helvetesföretagsanordnare.

    Den senaste och sista fanskapet hoppas jag hamnar till helvetet! Något större människoförakt har jag aldrig träffat på!

    Nu är jag glad pensionär men inte alls utanför som vissa R-feltar hoppas.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.