Skip to content

Litografi – en skön konst

22/11/2010

Litografisk snällpress.

Litografi är det ju några stycken av oss som har på väggarna hemma men hur många vet egentligen vad litografi är? Och hur trycker man en litografi? Svaret på det kan Litografiska Museet i Huddinge ge dig. De har kunnigt folk och en tryckpress som heter Johanna, en stabil och skön dam.

Litografiska Museet – Grudes Ateljé & Stentryckeri ligger vid Sundby gård i Huddinge och är ett i allra högsta grad levande museum. Det drivs av föreningen Litografklubbens Arkiv tillsammans med Huddinge kommun. Museet har fått sitt namn efter Per Erik Grude, en framstående man i branschen.

Museets kan visa dig hela den litografiska tryckmetoden och dess utveckling och påverkan i samhället. Här finns cirka 1000 litografiska stenar med olika motiv, grafisk utrustning, trycksaker, bibliotek, bild/ljud och arkiv.

Litografi – en gammal teknik

Litografi är en fascinerande tryckmetod. Med kalksten, oljekrita  och gummi arabicum framställs ett motiv på papper. En man vid namn Alois Senefelder uppfann metoden i Litografisk sten. slutet på 1700-talet. Den har alltså några år på nacken men används flitigt av många konstnärer.

Dagens unga grafiker och formgivare skulle säkert ha både glädje och nytta av en närmare titt på tryckmetoden. Att få ta del av något som är så långt från Photoshop, Illustrator och InDesign man kan tänka sig, och att se erfarna och kunniga grafiker med känsla för arbetet är en sann upplevelse.

Se den litografiska processen

Litografiska Museet fick i uppdrag av Arbetets Museum i Norrköping att ta fram en bild av byggnaden Strykjärnet i Motala Ström. Kent Andersson gjorde bilden i fyra färger på sten, Ture Mattsson tryckte den i snällpressen Johanna och arbetet filmades av Torsten Nilsson från Arbetets Museum.

Nya tider men…

Kanske uppskattar vi som använde begrepp som kägel, cicero, halvpetit, och konk den litografiska tryckprocessen lite mer. Jag vill mena att yrket var mer handfast förr, man ”kände” vad man formgav och tryckte. Det gavs tid att prova sig fram. Jag får inte samma känsla med mina datorer och applikationer.

Inget ont om den teknik vi har idag, den är fantastisk. Sedan jag gjorde mina första digitaliserade jobb med en Mac i slutet på 80-talet har utvecklingen varit enorm. Men ibland saknar jag att blanda färg direkt på bordet med en tygbit som enda färgprov från kunden. Man fick en jäkla känsla för jobbet, helt klart. Och jag har stor nytta av den erfarenheten även idag.

Eldsjälar i hela landet

Det finns en hel del grafiska museer och föreningar runt om i landet som gör mycket för att hålla det grafiska arvet vid liv. Det är beundransvärt tycker jag. Se tidigare inlägg om Gamla Tryckeriets Vänner i Kungsbacka som ett exempel.

När det gäller vårt litterära arv så vill jag gärna rekommendera Piraten Sällskapet som arbetar för att bevara och sprida kunskap om Fritiof Nilsson Piraten,

Så all heder åt Litografiska Museet  – Grudes Ateljé & Stentryckeri. De gör ett fantastiskt arbete.

Kontakta Litografiska museet
Litografiska Museet – Grudes Ateljé & Stentryckeri
Sundby  Gård
141 91 Huddinge
Tel: 08-746 90 91

Webbsida: http://www.grudesmuseum.se
E-post: grudesmuseum@telia.com

Lankarkad.com
Påtopp

Annonser

From → Föreningar, Teknik

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s