Skip to content

Volvo PV 544 – en upplevelse för alla sinnen

21/12/2010

Volvo PV 544.

Har du kört en Volvo PV 544 nyligen? I så fall avundas jag dig, Nu är det ett tag sedan jag hade nöjet att köra en sådan bil. Det var en upplevelse helt klart.  Några minnen från ungdomen dök upp och vi är nog många som har liknande upplevelser. Att sedan jämföra en Volvo PV 544 med dagens bilar är inte helt rättvist men väldigt intressant.

Jag har ägt två stycken i mitt liv. Den första var en vit från 1961 med B16 och 6-volts elsystem. Den andra var en röd från 1964, B18 Sport och skulle egentligen användas för rallykörning när jag köpte den.

Volvo for ever. Den vita från 1961 hade väl sina fel och brister men med god hjälp från kompisar som var lite mer tekniska än jag blev det fart på åbäket. Egentligen var det synd att jag fick tag i den. Jag har aldrig varit en tekniskt lagd person och att vara 18 år och äga en PV…  Den kunde nog ha blivit riktig fin i rätta händer.

Till mitt försvar måste jag nämna att det fanns en uppsjö av gamla PV 544 som rullade på vägarna vid den här tiden. Satte man in en annons om att man ville köpa så blev man nedringd i dagar. De flesta äldre människor som hade en PV då ville gärna byta upp sig till Volvos nya 240-serie och de begagnade PV som fanns på marknaden var för det mesta både välvårdade och billiga.

Volvo, amerikanskt och badjävlar

Det var nu inte alltid så fräckt att äga en PV 544 bland mina kompisar. Det skulle helst vara amerikanskt, stort och absolut inte någon ”4-dörrars neger” vilket betydde stolpe mellan fram-och bakdörrarna. Det skulle vara antingen en 4-dörrars eller 2-dörrars hardtop om det skulle räknas. Eller en cab naturligtvis! Till och med en schysst smallblock V8 var på gränsen till acceptabelt.

Volvo PV 544 och musik för romantiskt hångel i baksätet:

Och där kom jag med min Volvo PV B16! Men jag fick vara med ändå bara jag körde sist och parkerade lite vid sidan om de andra. Vad gör man inte för sina kompisar?

Snygg badjävel. Att som ungdom åka gamla PV eller amerikanska vrålåk sågs inte med blida ögon i det lilla samhälle där jag växte upp. På somrarna när ”badjävlarna” kom i sina BMW-cabbar, MG och Triumph kunde ett visst hårdhänt meningsutbyte uppstå. Åh, vad vi hatade dessa nissar med vespor och v-ringade tröjor. Och stålar hade de också!

Deras tjejer var mycket snyggare än våra tyckte vi. De ville tyvärr aldrig åka med oss i varken något amerikanskt eller svenskt kvalitetsbygge. Våra tjejer ville däremot åka både nedcabbad BMW och Vespa. Det var en mycket orättvis tid ansåg vi.

En törstig typ

Nåja, tillbaka till den vita skönheten. Olja drack den så det räckte. Och den som har kört en oljeläckande Volvo PV B16 vet hur det kunde lukta inne i kupén. Jag kan nästa känna den lukten nu. Som tur var sålde bensinstationerna riktig billig olja på den Volvo PV 544. tiden. Man kunde köpa från ett stort oljefat och vilken typ av olja det var visste nog ingen. Jag skulle tro att det var en blandning av alla de sorter som fanns. Men billigt var det. Och när oljan i stort sett rann ut i samma takt som man hällde på så fick man inte vara så kräsen.

Så med obalanserade hjul, knackande ventiler och ett rekorderligt oljeläckage bar det av på vägarna. Nu var detta på landet så polisen var en sällsynt  blomma. Man visste var de hade sina kontroller och undvek dem noga för på landet fanns alltid alternativa vägar när man var 18 år och nybliven stolt ägare till en Volvo PV 544.  Att länsman hade samma information gällande det smarta vägvalet verkade vara en tyst överenskommelse.

Denna vita Volvo PV 544 drog sin sita suck på en bilskrot efter att kassettbandspelaren hade tagits ut, Den var nog värd mer än bilen skulle jag tro. Bandspelaren, rattmuffen och Wunderbaumen tog jag alltså vara på för användning i framtida drömfordon.

Den röda snabba – en avklädd skönhet

Den röda snabba var en Volvo PV 544 B18 Sport från 1964. En rackarns bil att gå. Dubbla SU-förgasare och uppåt 90 hk såg till att man färdades med fart och stil. Planerna var egentligen att två killar skulle ha den till rallykörning så motorn var hårt Volvo europamästare. trimmad, båge insatt, extraljus ditsatta och all onödig utrustning som paneler och mattor utrivna.

Den bilen, obesiktigad och skiten, köpte jag glad i hågen då de båda killarna absolut garanterade att den skulle bli godkänd i besiktningen. De skrattade nog gott när de hade fått pengarna och jag drog i väg med mitt nya fynd.

Men skrattar bäst som skrattar sist! I alla fall den här gången. Tid beställdes hos besiktningen och efter en vecka rullade jag optimistiskt in i hallen. Den röda snabba lät som bara den och såg för risig ut. Allt var ju bortplockat utan det mest nödvändiga. Registreringsskylten i rutan och till och med kransarna runt strålkastarna var borta!

Hur som helst så började undersökningen. Det hamrades, bankades och vreds så det stod härliga till. Men den snabba röda höll måttet och blev godkänd utan en enda Volvo PV 544 Rally.anmärkning! Jag var nog en aning förvånad trots allt så jag frågade mannen som besiktigade om han inte hittade något alls som var fel. Jag menade att den var ju inte så vacker precis den snabba röda.

Det visade sig att besiktningsmannen hade kört rally i unga år och kunde det här med störtbågar hit och dit. Att bilen var avskalad och lät lite mycket var helt ok. Den var laglig och allt fungerade så det vara bara att stå på så länge den behagade hålla ansåg han. En besiktningsman i min smak. Efter detta körde jag många bullrande mil med denna rallyskalle-bil.

Min mor ville absolut inte åka med mig och handla med denna bil! Vad i all världen skulle hennes väninnor tro om henne då? Nej modern tog hellre en taxi än att bli sedd med mig i den snabba röda.

Skagen November Night Race

Med farsan var det annorlunda, han gav tusan i vad han åkte i bara det gick framåt. Farsgubben och jag satte fast åbäket i en sandstrand på danska Skagen en kall novemberkväll. Efter några inspirerande timmar på krogen skulle vi pallra oss hem och Dannebrogen bestämde oss för att ta en genväg över stranden. Det blev inte lyckat alls. Med dansktoppen på hög volym i radion och glatt humör satte vi den snabba röda i ett djupt vattenhål.

Det här var inte bra, sa farsan men styrkt av pilsner och snaps bestämde han sig för att han kunde knuffa upp oss ur hålet bara jag gasade tillräckligt. Man blir väldigt stark av öl med tillbehör. Så han knuffade och jag gasade och han föll i hålet under bilen! Fadäs!

Då gav vi upp och hämtade en bonde som farsan kände. Han tog sin traktor och drog upp den snabba röda ur hålet och vi kunde ta oss hem till värmen. Men nu via landsvägen, det verkade säkrast så. Skulle kanske tänkt på det tidigare!

Musik under arbetet: Fede Finn and the Funny Boyz!

Finmekanik – vad hette det sa du?

Efter en hård vinter då frostpluggarna hoppade ur motorblocket som popcorn sålde jag den snabba röda. Jag sa inget om frostpluggar och att en bra hammare alltid kan  komma till pass för att banka dit dem igen. Jag saknade den snabba röda lite faktiskt, Hammare. Den var kul att köra även om komforten lämnade mycket övrigt att önska. Hörde senare att den nye ägaren hade kört den snabba röda så hårt att bakaxeln hade släppt i fästningarna.

Bilarna var inte bättre förr. Bra för sin tid och sin teknik, javisst men kör en Volvo PV 544 från 60-talet idag och sätt dig sedan i din nyare bil. Du förstår själv, eller hur? Vad som däremot var rätt bra var att man med enkla verktyg, som en hammare till exempel, kunde åtgärda enklare problem. Åtminstone när det gällde Volvo PV 544 från 60-talet.

Det går liksom inte att ta med sin bärbara dator och felsöka när dagens nya bilar inte vill starta. Men vem vet, snart kanske det kommer en lösning för detta också? Att sitta hemma i soffan och justera ventilspelet via internet hade varit rätt fräckt.

Bankade i plåten torget runt gjorde
Garm

Annonser

From → Nostalgi, Teknik

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s