Hoppa till innehåll

Försäkringskassans personal lider ont

12/01/2011

Försäkringskassans personal lider ont, om de får säga det själva alltså. Mycket anser de sig ha att göra och alla krävande ”kunder” ställer till ett elände för dem. Det är så illa så att de knappt har tid att surfa runt på nätet under arbetstid. En bild av en utarbetad grupp verkar det som men stämmer den?

Att människor får vänta länge på beslut från Försäkringskassan är inte någon nyhet. Så har det varit under lång tid men nu verkar det ha blivit ännu värre. Inte nog med att Försäkringskassans anställda ofta intar en överlägsen attityd gentemot vad de kallar sina ”kunder”, det vill säga dig och mig. Detta beteende ligger i de statsanställdas kultur lika säkert som frost och snö finns på vintern.

Men nu kan vi så kallade ”kunder” inte vända oss till någon annan ”leverantör” av liknande tjänster så kundbehandlingen blir ju därefter. Många av Försäkringskassans handläggare hävdar också att vi, kunderna, stjäl väl mycket av deras dyrbara arbetstid genom att både ringa, skicka e-post och bete oss allmänt jobbigt under den tid de förmodas utföra sitt arbete.

Arbetstid och arbetsuppgifter

Med begreppet arbetstid avser vi vanliga dödliga för det mesta den tid en person avsätter för att utföra sysslor åt arbetsgivaren. Ofta är detta specificerat i en  arbetsbeskrivning eller ett kontrakt mellan arbetsgivare och anställd. Inget konstigt med det. Enkelt och naturligt.

Men Försäkringskassan och dess anställdas tolkning av begreppen arbetstid och arbetsuppgifter verkar vara lite mer diffus. Vad som skall utföras av den anställde på Försäkringskassan under den tid han/hon uppbär lön verkar inte helt uppenbart för parterna. Hur skall man annars tyda Försäkringskassans personals aktiviteter på nätet under arbetstid?

Avslöjande informationshämtning

Tar man en titt på de sidor som personalen besöker dagligen kan man lätt förstå att handläggningstiderna blir långa. För under den tid de får lön av skattebetalarna skall det också inhämtas ovärderlig information om scrapbooking. frisörtider, blommor och En manual i rättan tid.matlagning, horoskop, städer som Uddevalla, investeringar inom finans, olja och energi, olika citat, karriär, privata bloggar mm.

Listan är lång och sidorna visar tydligt vad som prioriteras av den lidande personalen på Försäkringskassan. Högen av aktivitetsstöd och sjukersättningar får vänta under tiden som frisörbokningar och finansinvesteringar skall åtgärdas! Vill du se vad försäkringskassans så väldigt utarbetade personal sysslar med på den arbetstid du betalar för kan du klicka här. Bli inte för upprörd bara, tänk på att dessa handläggare också är människor fast kanske med annan arbetsmoral än du och jag.

Försäkringskassans anställda mår dåligt – enligt ST

Fackföreningen Statstjänstemännen, ST, ställde i en enkät 2010 frågan om hur anställda i statliga verk uppfattar sin arbetssituation. Svarsprocenten på denna enkät låg på endast 37 procent, Viktigare var den tydligen inte hos dessa utarbetade statsanställda.

Bland de statstjänstemän som bemödade sig att svara på enkäten upplevde 64 procent att de har för mycket att göra och 41 procent ansåg att de hade otillräckliga resurser för att klara jobbet. 7 procent ansåg att de blivit utsatta för våld.

För mycket att göra och otillräckliga resurser alltså. Skall man tyda det som att de vill ha färre ”kunder” till förmån för fler frisörbokningar och horoskopläsningar? Beträffande resurser så kanske tekniken bör användas till det den är avsedd för och inte till privat surf och kommunikation.

Våld är nu inte försvarbart i detta sammanhang. Visst kan man som ”kund” uppleva en viss grad av upprördhet i kontakten med Försäkringskassan men att utöva våld mot dem är inte så bra.

Justitieombudsmannens rapport om väntetider

Justitieombudsmannen tog 2010 fram en rapport som visar att väntetiden på beslut är orimligt lång. Anneli Svensson på JO sa vid detta tillfälle att kritiken gällande långa handläggnings- och telefontider varit så omfattande att JO inte har kunnat utreda alla fall.

Kanske skulle man kunna begränsa de anställdas möjligheter till privat surfning på arbetstid. Tekniken finns, det är bara att aktivera funktionen. Gå också igenom loggen och dra av surftiden på lönen. Ta sedan ut hyra för datoranvändningen så blir det en vinst både tidsmässigt och ekonomiskt.

Då förkortas följaktligen väntetiderna dramatiskt skulle jag kunna tänka mig. Men detta kanske är diskriminering av statsanställda och de kommer att högljutt utropa sig som kränkta, marginaliserade  och missförstådda? I så fall får de säkert både tröst och pengar av denna kvinnas organisation.

En av många anmälningar mot Försäkringskassan

Ett av många exempel: en kvinna som var sjukskriven i 8 veckor har JO-anmält Försäkringskassan för långsamma handläggningstider. Hennes anmälan är bara en av många men kanske skulle det inte vara en sådan mängd anmälningar om Försäkringskassans personal ägnade mer av sin arbetstid till just – arbete?

Nyheter P4 Jämtlands artikel om hennes fall kan du läsa här.

Sonja Söderberg enhetschef på Försäkringskassan i Östersund säger i artikeln:
”– Vi har uppföljningar och dialoger med medarbetarna kontinuerligt så att vi jobbar på ett bra och riktigt sätt för kunden.”

Så talar en statsanställd kvinna som lärt läxan om de politiskt korrekta uttrycken väl.

Minimal kontakt med Försäkringskassans personal bör alltid eftersträvas anser
Garm

Annonser

From → Samhälle

4 kommentarer
  1. birgitta johansson permalink

    ja bättre lär det inte bli, ni sparkar de första linjens handläggare som i bästa fall visste hur man fyllde i en blankett, AF har stor nytta av dessa FK are, snart kommer inte ett enda rätt ifyllt blankett, grattis, ni skär ned för att orsaka mer och och fler sjukskrivna från FK, de kan väl i alla fall fylla i blanketten korrekt. inkompetensen hos våra beslutsfattare syns allt klarare.

  2. Hittade hit via ett tips av en vän på Facebook som i sin tur hittat hit via Creeper där vi båda med intresse följer myndigheternas surfande!
    Det var Försäkringskassan som förde oss hit så..Tack Försäkringskassan.

    Läste någon annans kommentar här och instämmer..ytterst förträfflig blogg!

    Man tror ju att det man själv är med om är en isolerad företeelse i samhället och blir då både lugnad och samtidigt ännu mer frustrerad när man upptäcker att det är många i vårt svenska samhälle som upplever samma sak.

    Det är ju heller inget lokalt fenomen hur människor behandlas av Försäkringskassa och Arbetsförmedling utan verkar vara en gängse vedertaget arbetskultur där det allra viktigaste är att handläggare vid respektive myndighet har ett jobb att gå till.

    Det verkar som att ingen av dem har ett ”Vem för perspektiv” dvs ingen ställer sig frågan ”Vem är jag på jobbet för?”

    Så..Tack för ”vältalig” och verklighetsbeskrivande läsning!

    /Ewa

  3. Vilket BRA inlägg! :)

    Den 4 Januari besökte FK min blogg NITTON gånger… Jag sökte chefen och frågade om jag stod under bevakning… Hon förnekade… Allt finns att läsa i min blogg ;)

    Tack igen för ett superbra inlägg :) Nu ska jag kika vidare i din blogg :)

    Kram Bunny^^

Trackbacks & Pingbacks

  1. Jag läser det FK läser och hittar bra bloggar « ღ Bunny ღ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s